Thursday 16 October 2008

Kerry Max Cook and Iraj from Iran in Oslo today

Dømt til døden i Iran og USA:

- Så vennene gå i døden

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=538384

OSLO/BLINDERN (VG Nett): Iraj Mesdaghi og Kerry Max satt i fengsel og ventet på døden.

- Jeg kunne se dem stå i kø for å bli hengt

VGTV - Jeg kunne se dem stå i kø for å bli hengt Se flere videoer fra VGTV

Eksterne linker

VG Nett møter iranske Iraj Mesdaghi og amerikanske Kerry Max Cook på et seminar arrangert av Amnesty International ved Universitetet i Oslo. Begge er tidligere dødsdømte og er på besøk i Oslo for å delta i menneskerettighetsorganisasjonens kampanje mot dødsstraff.

Iraj Mesdaghi var sympatisør av den opposisjonelle organisasjonen Folkets Mujahedin da han ble arrestert av det iranske regimet i 1981, sammen med tusenvis av andre opposisjonelle aktivister.

- Jeg var bare en sympatisør. Jeg var ikke medlem av organisasjonen, sier Mesdaghi til VG Nett.

I 1988 satte det iranske regimet i gang en utrenskning av politiske fanger bak fengselsmurene. Det nøyaktige antallet drepte er ukjent, men det kan være snakk om flere tusen ofre, ifølge Human Rights Watch. Opptil 30 000 kan ha mistet livet, ifølge Daily Telegraph.

Les også:2007 var rekordår for henrettelser i Iran

Sendt til dødskommisjoner

Fangene ble sendt til spesielle kommisjoner, der de fikk vite at de skulle avhøres på nytt for å avgjøre om de kunne bli gitt amnesti. I virkeligheten skulle dommerne ta stilling til om fangene skulle bli sendt til døden eller beholde livet.

- Jeg ble sendt til kommisjonen to ganger. Til slutt skrev jeg under på et papir om at jeg ikke hadde noe med opposisjonen å gjøre og fordømte dem, sier Mesdaghi til VG Nett.

Likevel skulle han flere ganger tilbake til kommisjonen for å undersøke om han likevel måtte bøte med livet.

- Ved et mirakel overlevde jeg. Jeg visste om hva som skjedde og klarte å snike meg unna vaktene.

Les også:Her er Irans dødsliste

Moren fikk ham ut av murene

I 1992 klarte moren å få ham ut av fengselet med å bestikke myndighetene med hele familiens formue. Men han bærer fortsatt med seg minnene om alle cellekameratene og vennene som mistet livet under utrenskningene.

- Jeg kunne se dem stå i kø for å gå ut på fengselsplassen og bli hengt. Jeg fikk aldri sagt farvel til dem eller gitt dem en klem.

Det var en fatwa fra avdøde Ayatollah Khomeini som startet utrenskningne. I fatwaen dømte han medlemmer av organisasjonen Folkets Mujahedin til døden, ifølge Daily Telegraph.

Iransk-norsk blogger:Den internasjonale dagen mot dødsstraff- BLI EN AKTIVIST

På «Death Row» fra han var 22

Kerry Max Cook ble arrestert i 1977, da han var 21 år gammel. Han ble anklaget for det brutale drapet på den 21 år gamle Linda Jo Edwards i Tyler, Texas. Et år senere ble han stilt for retten, kjent skyldig og dømt til døden.

- Jeg er og var uskyldig. Min historie er om mannen som aldri ga slipp på drømmen om frihet, sier amerikaneren til VG Nett.
Amerikaneren satt 13 år og ventet på døden på «Death Row».

Han forteller om mishandling og voldtekt. To ganger forsøkte han å ta sitt eget liv, andre gangen la han igjen en lapp der det sto skrevet: «Jeg var virkelig uskyldig».

- Jeg husker mer av Death Row enn min egen barndom.

Les også:Giftsprøyte-ja fra USAs høyesterett

Fikk saken gjenopptatt

Første gang han fikk saken sin gjenopptatt, med en ny advokat, var juryen delt. I 1996 ble han benådet på grunn av de svake bevisene som felte ham i rettsaken i 1978.

- Det var som en ut-av-kroppen opplevelse. Det var en livslang drøm som virket som den hadde vart hele mitt liv.

Både iraneren og amerikaneren bruker i dag livet på å fortelle om deres personlige kamp mot dødsstraff.

Amnesty:Flere henrettes i det skjulte

No comments: